Dobitniki priznanj ACS za promocijo učenja in znanja
Priznanje posamezniku/-ci, skupini, društvu, ustanovi, podjetju ali lokalni skupnosti za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih
dr. Anica Mikuš Kos iz Ljubljane
Predlagatelj: dr. Zoran Jelenc
V službi otrok, žrtev vojne
Anica Mikuš Kos, doktorica medicine, specialistka otroške psihiatrije, se posveča kliničnemu delu z otroki, mladostniki in starši. Je avtorica številnih knjig s področja duševnega zdravja ter skupnostnih modelov zaščite otrok v primerih oboroženih konfliktov. Za svoje izjemno delo je prejela že vrsto priznanj, bila je tudi med nominirankami v akciji '1000 žensk za Nobelovo nagrado za mir 2005'. Je avtorica vzgojnega modela prostovoljskega dela mladih v službi ljudi v stiski, v konceptu državljanske in etične vzgoje (za solidarnost in delovanje). Za pomoč otrokom na vojaško ogroženih območjih je zasnovala program za učitelje, katerega jedro so znanja in veščine za nudenje učinkovite psihosocialne pomoči. V program je bilo doslej vključenih že okrog 5000 učiteljev na različnih kriznih območjih v svetu (Kosovo, Irak, Kavkaz). Prizadeva si, da bi program lahko izvedla tudi v Pakistanu in Darfurju. Most do ogroženih otrok vidi v javni šoli, dejavnik pomoči pa v učiteljih. Takole pravi: »V preteklosti smo videli na šolo predvsem kot povzročitelja stresa pri otrocih, danes pa gledamo nanjo kot na možen zaščitni dejavnik za otroke, ki so preživeli kaj zelo hudega. Glavni agens je tu seveda učitelj, ki otroka podpira, mu pomaga razviti boljšo samopodobo. Zaščitna vloga šolskega okolja je še posebej pomembna, ko gre za množične nesreče. To izhodišče smo najprej preizkusili pri pomoči otrokom, beguncem iz Bosne in Hercegovine, ki so se zatekli k nam leta 1992. Seveda smo najprej izobrazili nekaj sto učiteljev, da so ti lahko pomagali otrokom v bosanskih šolah. Tako smo lahko nudili neko obliko pomoči vsem šoloobveznim otrokom! Poleg tega gre v tem programu tudi za obliko pomoči učiteljem, da se soočijo z lastnimi travmami in izgubami, da se odprejo za timsko delo, izmenjavo izkušenj in dobrih učnih praks …«